söndag 4 september 2011

Hur man maskar ett kort

Hej och trevlig söndag på dig =)

Nu har det äntligen börjat lugna ner sig lite här hemma. Jag har hittat bilen jag letade efter och det vart en liten Hyundi Atos 04 till sist. Jag behöver ingen större bil efter som Tobbe min gosiga sambo har en stor kombi som vi åker i om vi ska åka långt. Jag ska ju bara förflytta mig mellan Alfta och Edsbyn efter som jag jobbar där och därför vill jag ha en bil som inte kostar för mycket att ha och tanka.

Här ska jag visa lite härliga saker jag köpte i somras av stellas.se när hon hade lite REA
Allt utom Magnolia fiske Edvin var med på REAN då och jag passade på att köpa på mig massor med fina papper =) Och Gratulationstämplar kan man väl inte få för många av?


Jag vart så förtjust i Edvin som fiskade så jag passade på att köpa han när jag ändå skulle köpa lite fina saker på Stellas. Är han inte söt?


Ska nu visa dig hur jag gör när jag maskar ett kort som jag vill få figuren att som på det här kortet sitta på en bänk/brygga. Först måste man stämpla stämpeln på plastfilm som är genomskinlig och sedan klippa ut den figuren. Stämpla sedan figuren på ett papper och färglägg den figur du ska ha. Dra bort papperet från maskfilmen och klistra den över det målade figuren som jag visar här på bilden.


Nu kan du ta fram den stämpel som figuren ska som i detta fall ska sitta på. Jag har en bänk som jag nu valde att använda som en liten brygga åt Edvin  =)



Sikta in vart du vill ha din brygga, stämpla och dra sedan bort maskeringsfilmen. Så är det bara att färglägga bryggan och det ser ut som att den alltid har varit där. Fördelen med att maska med skjälvhäftandeplastfilm är att den inte flyttar på sig när man ska stämpla den stämpel som ska vara på. Nackdelen är att plastfilmen kan vara lite glansig så har man otur så glider stämpeln i väg om man pressar snett. Så tänk på det om du provar.


Så var det bara att kombinera i hop kortet när färgläggningen är färdig. Valde att använda ljusblåapapper här och det mönstrade papperet kommer i från Panduro Hobby


Insidan fick se ut på detta lilla viset. Med en Grattis på födelsedagen stämpel och en liten MS fjäril.


För att öppna kortet måste man knyta upp rosett en och sedan så stänger man det genom att knyta det igen


Så det var vad jag hade för denna gång. Nu ska jag och barnen ta en sväng i lilla WEM till Bollnäs. Har lovat dom att få leka en stund på Långnäs lekparken och sedan bär vi nog kosan hem igen =) Ha det så bra många kramar från mig!

1 kommentar:

maria sa...

Underbart fint Sandra. Håller med dig om att Edvin är lockande söt. Vilken tur att min granne köpt just den stämpeln. Är jag snäll så kanske jag får låna =))

Kram